Minua on mietityttänyt usein elämäni varrella mihin ihmisten peruskäytöstavat ja ystävällisyys välillä katoavat. Oletko itse törmännyt työtoveriin, joka ei vastaa tervehdykseesi? Miltä se sinusta tuntuu? Miten luulet käytöstapojen ja ystävällisyyden puutteen vaikuttavat työilmapiiriin? Onko kohteliaisuus toista kohtaan minun lisäksi myös sinulle tärkeä asia?

Kohteliaisuuden ja ystävällisyyden tärkeys vaihtelee riippuen ihmisestä. Siihen vaikuttaa mm. heidän tunnetasonsa, johon he ovat tottuneet. Kaikki ovat erilaisia. Erityisesti työsuhteen alussa, kun tapaat uusia ihmisiä ja tunnustelet ilmapiiriä, on hyvä pelata varman päälle olemalla neutraalin kohtelias ja ystävällinen kaikkia kohtaan. Kohteliaisuus on hienoa eikä sitä saa unohtaa myöhemminkään, mutta tietenkin on sallittua (ja suotavaa) antaa myös oman persoonallisuuden näkyä!

Pitkän ja monipuolisen työhistoriani aikana olen saanut ja tavannut monenlaisia työtovereita. Mielestäni kaikista ei tarvitse pitää, eiväthän kaikki pidä minustakaan, mutta mielestäni kaikkien kanssa täytyy tulla toimeen yhteisiin tavoitteisiin pääsemiseksi. Ihmisten erilaiset persoonallisuudet ovat mielestäni rikkaus, mutta harmittavan usein normaali toisen kunnioitus ja käytöstavat unohtuvat.

Perusasioilla pärjäisi pitkälle. Jo se, että tervehtii toista työpäivän alkajaisiksi ja pääteeksi, luo yhteishenkeä ja parantaa ilmapiiriä. Itselleni tunteellisena ihmisenä saattaa jäädä pitkäksikin aikaa hämmentynyt fiilis, mikäli työkaveri ei toivota hyvää huomenta minulle takaisin. Vaikka tiedän varsin hyvin, että vika on toisessa päässä.

Myöskään kiitoksen ja ole hyvän voimaa ei saisi aliarvioida! Mitä luulet, auttaako työtoverisi sinua tehtävässä toistamiseen, jos et kiitä saamastasi avusta? Onko mukavampaa ottaa vastaan työtoverisi ojentama lainakynä ole hyvän kera vai että se vain heitetään sinulle työpöydälle?

Yritän tuoda tekstilläni esille hämmästystäni siitä, miten normaalit asiat toisen ihmisen kohtaamisessa voivat vaikuttaa pitkäksi aikaa mielialaan. Ja haluathan itse vaikuttaa siihen, millaisen kuvan annat itsestäsi ulospäin? Työympäristössä tulee ajoittain eteen vaikeitakin asioita, mutta ne tulisi ottaa vain asioina. Niitä läpi käydessä voi silti olla ystävällinen kanssaoleville. Sillä voi olla suuri merkitys ongelmatilanteiden ratkaisun lisäksi työpaikan yhteishengessä ja varmasti myös yrityksen tuloksessa.

Tästä aiheesta minut sai kirjottamaan seuraava artikkeli, joka kertoo liiallisesta kiltteydestä työympäristössä. Olen monestakin asiasta erimieltä artikkelin kanssa, koska kiltteys ei automaattisesti tarkoita sitä, että olisit epäilyttävä, heikko tai herkkä. Kiltteydellä ei pitäisi myöskään olla mitään tekemistä peruskäytöstapojen kanssa. Ne opitaan jo alle kouluikäisenä, riippumatta siitä oletko persoonaltasi kiltti, paha vai hyvä. Jos et ole niitä oppinut aikanasi, niin opettele viimeistään nyt olemaan ystävällinen. Se tuottaa positiivista mieltä niin itsellesi kuin muille!

 

Lähteet:

https://tyopaikat.oikotie.fi/tyontekijalle/artikkelit/oletko-liian-kiltti-toissa