Kilpailu on kovaa nykypäivänä lähes alalla kuin alalla ja mainonnan kulut kasvavat jatkuvasti. Kilpailijoilla saattaa olla satojen miljoonien eurojen mainosbudjetit käytössään, joten suorinta hyökkäystä ei ehkä kannata edes harkita, ellei sitä sitten suunnittele hyvin.

Mitä jos asiakkaat saataisiin pyytämään meiltä apua?

Olen itse vannoutunut Inbound markkinoinnin kannattaja ja siihen uskoja (vaikken HubSpottia arvostakkaan), joten päätin Rand Fishkinin Whiteboard Fridayn innoittamana kirjoittaa mietteitäni siitä, miten Suomalainen aloitteleva yritys voi alkaa tavoittelemaan ihannetilannetta, jossa asiakkaat tulevat luoksemme eikä meidän tarvitse murehtia saammekohan kasaan tarpeeksi tahaa firman pystyssä pitämiseksi markkinointikulujen jälkeen.

Inbound markkinoinnin kolme vaihetta

Löydy

Yrityksen pitää olla löydyttävissä potentiaalisille asiakkaille, joten kaikki keinot käyttöön ja ihmisiä tietoiseksi omasta brändistä. Vaikka en ole suuri outbound markkinoinnin kannattaja, on sitä täysin mahdollista hyödyntää löytymis vaiheessa, joten esimerkiksi flaijereiden jakaminen, verkkomainokset ja perinteiset lehtimainoksetkin saattavat olla isossa roolissa inbound markkinoinnissa – mutta yksinään ne eivät riitä.

Muita keinoja ja kanavia saada ihmiset löytämään sinut ovat esimerkiksi sosiaalinen media, vieraskynäilyt muiden blogeihin, lehtijutut sekä hakusanamainonta.

Muuta

Jos saat brändisi esille on hyvä olla jotain, mitä esitellä potentiaalisille asiakkaille. Tässä kohtaa kehiin astuu laadukas sisältö, jonka tarkoituksena on vakuuttaa ihmiset osaamisestasi sekä saada heidät janoamaan lisää tietoa. Esimerkkinä laadukkaasta sisällöstä voidaan ottaa esille vaikkapa Neil Patel ja tämän podcast Marketing School. Sen jaksot ovat lyhyitä infopläjäyksiä, mutta niistä käy ilmi miehen osaaminen sisältömarkkinoinnin saralla, joten kun tarvitaan ammattilaisen apua on helppo turvautua hyväksi “todettuun” ammattilaiseen.

Sisällön tarkoituksena on siis ottaa vierailijan huomio, pitää siitä kiinni ja ruokki tämän mielenkiintoa vielä enemmän. Kun mielenkiintoa on ruokittu tarpeeksi on potentiaalinen asiakas valmis hyppäämään kelkkaasi ja muuttumaan asiakkaaksi.

Analysoi

Tärkeänä osana inbound markkinointia on datan kerääminen ja sen analysointi. Ei suinkaan riitä, että lätkäisee kasaan blogitekstin ja jakaa sitä somessa ja toivoo parasta. Some jakamisen tuloksia on mitattava ja analysoitava – miten saadaan enemmän ihmisiä lukemaan itse blogiteksti?

Kun blogitekstillä on tarpeeksi lukijoita, pitää analysoida onko blogiteksti itse tarpeeksi laadukas ja mielenkiintoa ruokkiva. Huono blogiteksti saa ihmiset jättämään sen kesken, joten jos yli 2000 sanaa pitkän tekstin “lukemiseen” analytiikan mukaan käytetään keskimäärin minuutti, on se selkeä osoitus siitä, että ihmiset jättävät tekstitisi kesken.

Analysointi johtaa uusiin oivalluuksiin ja sitä myötä tehostetumpaan toteutukseen inbound markkinoinnin osalta.

Seuraava haaste onkin sitten alkaa toteuttamaan tätä konspetia oman yrityksen kohdalla. Tai no, oikeastaan tällä blogitekstillähän tämä jo aloitettiin. Hyvä alku, sitten vain lisää duunia!